Home ::: Προφίλ ::: Συνέδρια - Εκδηλώσεις ::: Εκδόσεις ::: Υπηρεσίες ::: Η Περιοχή ::: Επικοινωνία
 

Τα κατά Μάρκον Πάθη του Έρωτα




Σ Υ Ν Ε Δ Ρ Α

* * *

Ηρώων Πολυτεχνείου 92
264 42, Πάτρα
τηλ: 2610 432200
e-mail: info@synedra.gr

* * *

© 2006-2009 Synedra.
All rights reserved.

  Eνδόραμα '09 - Ενδοκρινολογία, Διαβητολογία, Μεταβολισμός:
Οι πιο ενδιαφέρουσες δημοσιεύσεις του 2009


Γιώργος Κοντογιώργος

ΤΑ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΠΑΘΗ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ


για Ορχήστρα Εγχόρδων

Εγκώμιο στον Μάρκο Βαμβακάρη
εις μνήμην Μάνου Χατζιδάκι

Παρασκευή 29 Ιανουαρίου 2010, Ώρα: 20.30
Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο Πανεπιστημίου Πατρών




Τροπάριο και Παραλλαγές
Εσπερινός
Παράκληση
Κήποι της Εδέμ
Εξομολόγηση
Όρθρου βαθέως
Γλαυκός Άγγελος
Ρόδο Αμάραντο
Θρήνος
Δοξαστικό και Κανόνας


ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΠΑΤΡΩΝ
Διεύθυνση Ορχήστρας
Γιώργος Κοντογιώργος




ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ

Το έργο «Τα κατά Μάρκον Πάθη του Έρωτα» αποτελεί πρωτότυπη μουσική σύνθεση εμπνευσμένη από τις μελωδίες του έρωτα και του πάθους, όπως πηγάζουν μέσα από τα τραγούδια του Μάρκου Βαμβακάρη. Η σύνθεση του έργου άρχισε τον Οκτώβριο του 2002 και ολοκληρώθηκε το Μάιο του 2003. Ο γενικός τίτλος, καθώς και μερικοί από τους τίτλους των δέκα μερών του έργου, αποτελούν μεταφορά από τα τυπικά θρησκευτικά κείμενα και του ψαλμούς της Θείας Λειτουργίας. Οδηγήθηκα στην επιλογή αυτή επειδή θεωρώ ότι ο Μάρκος Βαμβακάρης μέσα από τα τραγούδια που μας δώρισε, γέμισε με γοητεία τα νεανικά χρόνια της γενιάς μου και των νεοτέρων, έτσι ώστε να «αγιάσει» στο βάθος της ψυχής. Με τα τραγούδια του, γνωρίσαμε καλύτερα το εαυτό μας, επικοινωνήσαμε καλύτερα και αγαπήσαμε περισσότερο τους ανθρώπους, αισθανθήκαμε βαθύτερα τη μαγεία του έρωτα και βρήκαμε ασφαλές καταφύγιο στις δύσκολες στιγμές και απογοητεύσεις. Μερικοί επίσης από τους επί μέρους τίτλους του έργου είναι εμπνευσμένοι από τραγούδια του Βαμβακάρη ή από κείμενα της αυτοβιογραφίας του, η οποία όπως ο ίδιος αναφέρει, αποτελεί «δημόσια εξομολόγηση». Προσπάθησα να δώσω δραματικότητα στο μουσικό ύφος, επειδή η ζωή του Μάρκου ήταν γεμάτη από πίκρα, δυστυχία, κατατρεγμούς και απογοητεύσεις. Η μουσική αναφέρεται συχνά σε μελωδικές χροές και αρμονικές διαδοχές βασισμένες στους «μακάμ» χρωματικούς δρόμους της μουσικής της Ανατολικής Μεσογείου, που είναι ανάλογοι με τους Βυζαντινούς ήχους. Ενίοτε διατρέχεται από ιδιότυπες ρυθμικές αγωγές περιττών μετρικών σχημάτων, που χρησιμοποιούνται συχνά στα ρεμπέτικα τραγούδια. Κατά τη διάρκεια του έργου, εμφανίζονται άλλοτε διαβατικά και άλλοτε επίμονα θραύσματα μελωδικών φράσεων από τα τραγούδια του Βαμβακάρη. Παρ΄ όλα αυτά, επειδή οι μελωδίες δεν αποτέλεσαν αυτοσκοπό για ενορχηστρωτική επεξεργασία ή ανάπτυξη παραλλαγών, αλλά πηγή έμπνευσης και αφορμή για πρωτότυπη μουσική σύνθεση, οι αναφορές αυτές είναι τόσο μετουσιωμένες, έτσι ώστε ακόμα και βαθείς γνώστες των τραγουδιών του Μάρκου με δυσκολία θα μπορούσαν να τις αναγνωρίσουν.

Την ουσιαστική γνωριμία μου με το ρεμπέτικο την οφείλω στο Μάνο Χατζιδάκι. Το αγάπησα μέσα από τη ιδιωματική γοητεία του πιανιστικού του ύφους στις «Έξι λαϊκές ζωγραφιές». Αργότερα, η μαγεία των μεταλλικών ήχων των νυκτών εγχόρδων στις «Πασχαλιές μέσα από τη νεκρή γη», με έκανε να χαθώ κυριολεκτικά σε μια ατέρμονη έκτοτε περιπλάνηση στη γοητεία των μελωδιών του ρεμπέτικου.
Γιώργος Κοντογιώργος, Οκτώβριος 2003




ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΟΓΙΩΡΓΟΣ

Γεννήθηκε στη Λαμία. Σπούδασε πιάνο και θεωρητικά, αρχικά στο Δημοτικό Ωδείο Λαμίας με δάσκαλο τον Αλέξανδρο Αινιάν. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του αργότερα στα ανώτερα θεωρητικά με το ίδιο δάσκαλο στην Αθήνα, ενώ έδειξε ιδιαίτερη έφεση στη σύνθεση και την ενορχήστρωση. Στις δεκαετίες του '60 και '70 συνέθεσε και ηχογράφησε πολλά τραγούδια με γνωστούς τραγουδιστές, μερικά από τα οποία έγιναν επιτυχίες. Παράλληλα, εργάσθηκε ως ενορχηστρωτής και διευθυντής ορχήστρας για δισκογραφικές εταιρείες και ηχογράφησε πολλά τραγούδια άλλων συνθετών, όπως του Μάνου Χατζιδάκι και του Διονύση Σαββόπουλου. Από το 1972 γράφει μουσική για θέατρο, ραδιόφωνο, κινηματογράφο και τηλεόραση, ενώ από το 1985 αφοσιώνεται στη σύνθεση κλασσικής μουσικής. Έχει συνθέσει 30 συνολικά έργα για διάφορα όργανα, ορχηστρικά σύνολα και συμφωνική ορχήστρα, κουαρτέτα εγχόρδων, ένα κονσέρτο για πιάνο, καθώς και φωνητικά έργα. Μουσική του έχει εκτελεσθεί από την Ορχήστρα Καμεράτα των Φίλων της Μουσικής, υπό τη διεύθυνση του Αλέξανδρου Μυράτ, την Ορχήστρα των Χρωμάτων, υπό τη διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη, την Orpheus Camerata, υπό τη διεύθυνση του Jan Baryla, τη Philarmonia «Guiseppe Sinopoli», υπό τη διεύθυνση του Silvio Bruni, το Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο, καθώς και από διάφορους σολίστες, όπως το βιολιστή Sergio Nastaja, την πιανίστα Μαρία Αστεριάδη, τους μαριμπίστες Δημήτρη Δεσύλλα, Beverley Johnston και Ryzard Habe, τον κιθαριστή Παύλο Κανελλάκη, τον οργανίστα Paul Ayres, το βαρύτονο Σπύρο Σακκά. Έργα του έχουν εκτελεσθεί στην Ελλάδα, Καναδά, Ιρλανδία, Ιταλία, Πολωνία, Μεγάλη Βρετανία και ΗΠΑ. Πρόσφατα τιμήθηκε με 4 βραβεία σύνθεσης σε διεθνείς διαγωνισμούς των ΗΠΑ, της Πολωνίας και της Ελλάδας.


ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΠΑΤΡΩΝ

Η Ορχήστρα Πατρών αποτελείται από μουσικούς που ξεχωρίζουν για την άρτια τεχνική και καλλιτεχνική ευαισθησία τους και έχει ένα ευρύτατο ρεπερτόριο με έργα από το μπαρόκ έως τον 21ο αιώνα. Η λειτουργία του περιλαμβάνει και μικρότερα σύνολα Μουσικής Δωματίου (Τρίο, Κουαρτέτο, Κουιντέτο κ.ά.), ενώ η μουσικοί του ασχολούνται με την εκπαίδευση και την ενημέρωση των νέων, καθώς και με συναυλίες, σεμινάρια, διαλέξεις και διδασκαλία σε Ωδεία της Πάτρας και της Περιφέρειας. Η Ορχήστρα καταξιώθηκε Πανελλαδικά έχοντας μια σημαντική παρουσία σε φεστιβάλ και αίθουσες συναυλιών στην Ελλάδα (Μ.Μ.Α. και Μ.Μ.Θ) και το εξωτερικό (Ιταλία, Αυστρία, Γαλλία και Γερμανία) και έχει στο ενεργητικό της πολυάριθμες ηχογραφήσεις. Συχνά παρουσιάζει έργα σύγχρονων Ελλήνων συνθετών, ορισμένα από τα οποία είναι αφιερωμένα σε αυτήν. Ιστορικά, ξεκίνησε ως Ορχήστρα Δωματίου, με εξαίρετους σολίστ εγχόρδων, από το Δημοτικό Ωδείο Πατρών το 1991, με σκοπό να ενισχύσει το διδακτικό δυναμικό του Ωδείου και να δημιουργήσει ένα κλασσικό μουσικό σχήμα κυρίως για την Πάτρα και την Δυτική Ελλάδα. Η συγκρότηση και διεύθυνση της ορχήστρας - που ονομάστηκε «Οι Σολίστ της Πάτρας» ανατέθηκε στον τότε Μαέστρο και Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Δημοτικού Ωδείου Δημήτρη Μποτίνη. Το διάστημα 1999 - 2004 ο διακεκριμένος μαέστρος Saulius Sondeckis ανέλαβε τη διεύθυνση του σχήματος που ονομάστηκε έκτοτε «Ορχήστρα Πατρών». Το 2005, σε μια προσπάθεια για την υλοποίηση φιλόδοξων στόχων και τον καθορισμό του ρόλου και της πορείας της Ορχήστρας Πατρών, αλλά και στο πλαίσιο της οργανωτικής προετοιμασίας της Ορχήστρας για τις εκδηλώσεις «Πάτρα-Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2006», αποφασίσθηκε η ένταξή της στην Δημοτική Επιχείρηση Πολιτιστικής Ανάπτυξης Πάτρας (ΔΕΠΑΠ). Την Ορχήστρα έχουν διευθύνει επιφανείς μαέστροι, Έλληνες και ξένοι, ενώ έχει συμπράξει με διεθνούς φήμης σολίστ καθώς και με το σύνολο σχεδόν του δυναμικού της ελληνικής κλασσικής μουσικής σκηνής. Από το 2006 αποφασίσθηκε η ανάθεση της διεύθυνσης της ορχήστρας στον Δημήτρη Μποτίνη με στόχο τη διεύρυνση και μετεξέλιξή της σε Συμφωνική Ορχήστρα.




ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ

Μαριάννα Σαφάροβα, Βιολί
Σαντιούκ Σεργκέι, Βιολί
Ασατούρ Σαρκίσοβ, Βιολί
Αλεξάντρ Καζαντζιάν, Βιολί
Βλαντισλάβ Ιβανόβ, Βιολί
Αντικόνα Καμπαλιέρο Νικολάι, Βιολί
Ειρήνα Νοβγκορότσεβα, Βιολί
Ντίνα Σεμιόνοβα, Βιολί
Σβετλάνα Χμούροβα, Βιόλα
Αντόν Ζεμλιανιτσένκο, Βιόλα
Αρτιόμ Κοπυλόβ, Βιόλα
Γιούρι Μπεσσόνοβ, Βιολοντσέλο
Φλορίν Γκαουρεάνου, Βιολοντσέλο
Βαγκινάκ Γκαλογιάν, Βιολοντσέλο
Νικολάϊ Κομισσάροβ, Βιολοντσέλο
Βιλέν Καραπετιάν, Κοντραμπάσο

Καλλιτεχνικός Διευθυντής
Δημήτρης Μποτίνης